marți, 21 iulie 2009

Daca nu am acces la o arhiva, ma duc la alta :)

E interesant faptul ca aici ma scol singur cam pe la ora 6 dimineata, chiar si de ma culc tirziu. La Chisinau trezirea de dimineata era cea mai dificila.

De data asta mi-am luat pantalonii pt Arhiva Sf. Sinod, ca data trecuta eram in sorti si se sosoteau calugarii pe acolo. Ma tot gindeam de dimineata, cam cite file sa aiba dosarul de la Sf. Sinod, cit de gros e si ce as putea sa fie in el. Dar.... nu a fost sa fie. Seful Arhivei (sunt doar 2 oameni in arhiva Sf. Sinod :)) mi-a spus sa vin miine, ca azi cica il „freaca” un preot de pe Timisoara :). Asa s-a exprimat el. Ma gindisem sa ramin la biblioteca Sf. Sinod sa cer colectia Luminatorului, dar m-am hotarit sa ma duc la arhivele statului (desi ieri am scris in fise data de miine pt a-mi aduce dosarele). Dar am hotarit sa rasfoiesc in continuare inventarele Directiei Generale Politie, ca ieri reusisem sa rasfoiesc pina la anul 1934. Am ajuns la arhiva, am luat inventarele si de aceasta data mai linistit am inceput sa le rasfoiesc (desi aveam impresia ca ziua de azi e pierduta). Si iata ca ajung cu rasfoitul la anul 1938 si dau peste un dosar intreg - Cazul lui Gurie Grosu, mitropolitul Basarabiei. Fericit, am completat o fisa si fuga la persoana responsabila de sala sa-i spun ca asta e cel mai important dosar pe care il vreau si poate e posibil sa mi-l aduca azi. Zadarnica mi+a fost bucuria :) N-a vrut, asa ca miine abia o sa iau dosarul. Dar miine de dimineata tre sa ma duc la Sf. Sinod. Macar acolo pot fotografia, iar la arhivele statului e taxa. Ma gindeam ca as putea sa o fac pe smecherul si sa fotografiez cu telefonul, dar cind mam uitat mai bine in sala aia - patru camere de luat vederi, la fiecare sir de mese, asta ca sa nu faca fiecare ce vrea :).

Am mai gasit inca un dosar legat de Cazul lui Gurie, numai ca in el mai sunt si unele materiale referitor la Visarion Puiu. Gaseam in inventar tot felul de materiale gen: Note informative referitoare la deschiderea unor ziare in Basarabia. Ma gindeam ca as putea sa gasesc atunci si Note informative despre inaugurarea revistei Misionarul in 1936, dar zadarnic. Deci, sa inteleg ca totusi era incredere in biserica in perioada interbelica.

Imi este interesant daca cineva din Moldova a reusit sa vada cumva dosarele astea. Vom vedea, deja ce contin ele :)

Ca sa fie mai clar cu ce se ocupa Directia Generala de Politie - un fel de SIS actual, stringea informatii si le stoca.

Azi posibil sa merg la un film in aer liber spre seara, dar am inteles ca parcul unde se ruleaza filmele e foarte departe si e periculos pe acolo.

Vom vedea :)

Un comentariu:

  1. Te inteleg perfect. Trec si eu prin aceleasi peripetii arhivistice. Sper sa ajung si eu pe la Bucuresti, dar peste ceva timp. Bafta!

    RăspundețiȘtergere